Dálniční obchvat Českých Budějovic
FRANTIŠEK KONEČNÝ, nám. primátora města Č. B.
Představitelé statutárního města České Budějovice jednali tento týden na ministerstvu dopravy o dálnici D3. Rád bych v této souvislosti uvedl několik informací.
Trasa dálnice kolem Českých Budějovic je v územních plánech určena už od šedesátých let minulého století. Tehdy však nikdo nepočítal, že právě tato komunikace bude součástí hlavního mezinárodního silničního tahu, který vede ze Skandinávie přes naše území až do Řecka jako Transevropská dopravní síť (TEN-T). Je namístě také přiznat, že nikdy nebyly seriózně zkoumány jiné varianty vedení trasy dálnice kolem jihočeské metropole. Možná bychom tak nalezli lepší řešení a zamezili současným diskusím o nejvhodnější trase. Osobně navrhované vedení D3 těsně kolem města nepovažuji za ideální.
Časový prostor pro zjišťování dalších, možná i optimálnějšich variant, není v současné době žádný a je zřejmé, že stavba této strategické komunikace v navržené trase musí být zahájena co možná nejdříve a bez zbytečných průtahů. Na této zásadě se jednoznačně shoduje vedení města, Jihočeského kraje, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Ministerstva dopravy CR. Tato shoda byla deklarována ministrem dopravy Danem Ťokem, hejtmanem Jiřím Zimolou, primátorem Jiřím Svobodou a generálním ředitelem ŘSD Janem Kroupou. Jsem přesvědčen, že toto prohlášení na nejvyšší úrovni je jasným vzkazem o snaze zahájit práce na dálnici co nejdříve.
Další řada jednání se budevěnovat počtu dálničních sjezdů. Ty současně navržené totiž nesplňují normové požadavky na vzdálenost mezi jednotlivými sjezdy. Ministerstvo vnitra ale na dodržení těchto normových hodnot trvá. Kromě legislativních požadavků bude, při rozhodování o počtu sjezdů, brán také zřetel na ekonomickou stránku stavby a na jejich skutečnou potřebnost pro fungování dopravy ve městě.
Důležité bude i posouzení, jestli by případná změna měla negativní dopad na posunutí termínu zahájení výstavby dálnice. I v tomto případě bude samozřejmě preferováno co nejrychlejší zahájení stavby. Pokud budou případné změny potřebné, mohou se řešit až následně. Faktem ale je, že uvažovaných pět českobudějovických sjezdů není u podobně velkých měst v Evropě obvyklé. Z Integrovaného plánu organizace dopravy je zřejmé, že například sjezd „Hlinsko“ nemá pro celoměstskou dopravu zásadní význam a v případě jeho vypuštění nedojde ke zhoršení dopravy ve městě ani jeho okolí, obdobně je tomu i u sjezdu „Hodějovice“. Je to můj osobní názor, kterým rozhodně nechci předjímat konečný verdikt příslušných kompetentních orgánů.
Za podstatnou věc pro urychlení procesu výstavby považuji především efektivní postup při výkupech pozemků. Dnes je bohužel běžnou praxí, že jejich vlastníci jsou pouze písemně osloveni dopisem a nikdo s nimi osobně nejedná. V horším případě je jim pozemek bez jednání následně vyvlastňován. To je podle mého názoru velmi špatná strategie, proto budu na dalším jednání s generálním ředitelem ŘSD navrhovat, aby bylo se všemi vlastníky pozemků a staveb osobně jednáno a aby se jim dostalo velmi podrobného vysvětlení celé problematiky a teprve následně byly řešeny smluvní vztahy. Z vlastní zkušenosti dobře vím, že slušné a solidní jednání může vše urychlit a usnadnit.
Na jednání u ministra dopravy jsme také vznesli požadavek na bezplatné užívání dálničního obchvatu města. Pro konečné rozhodnutí bude nutné zpracovat nejen ekonomickou analýzu, ale řešit tento problém systémově, protože se týká i jiných měst v republice. Považuji za pozitivní, že je ministerstvo ochotno o této věci jednat.
V kontextu D3 jsem navrhl vytvoření pracovní skupiny pro výstavbu dálničního obchvatu ve složení zástupců města, kraje, ŘSD a Ministerstva dopravy ČR, které nejvyšší představitelé všech oslovených subjektů odsouhlasili. Pan ministr Dan Ťok přislíbil, že se bude osobně, zpravidlajednou za čtvrt roku, jednání této pracovní skupiny v Českých Budějovicích účastnit.
Jsem si vědom, že nikdy nenastane ideální situace a nebudou uspokojeny všechny požadavky, které jsou někdy dokonce i protichůdné. Přesto jsem po posledním jednání na ministerstvu dopravy optimistický a věřím, že stavba dálničního obchvatu Českých Budějovic bude zahájena v dohledné době.
(autor je náměstkem primátora pro dopravu)
Zdroj: Českobudějovický deník 22.1.2015
One Response to Dálniční obchvat Českých Budějovic
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Členové spolku dlouhodobě (již minimálně od roku 1999) upozorňují Zastupitelstvo a Magistrát města České Budějovice na urbanistickou nevhodnost vedení D3 přes českobudějovickou pánev a dopady na životní prostředí českobudějovické aglomerace. Viz např. doklady zveřejněné v článku http://www.novevrato.cz/wp/?p=176