Bráníme zdravý rozum, nejsme proti dálnici

Průmyslová zóna kolem Okružní je velká jako 177 českobudějovických náměstí! Ano, je to přesně tak – kolem Okružní a na ní navazujícího dálničního přivaděče do Úsilného na budoucí D3 je rozvojová plocha vedená jako průmyslová zóna o rozloze 300 hektarů.

Duha nad DubičákemA tak nám prostě rozum nebere, proč by ve vedlejší obytné čtvrti Nové Vráto měla vzniknout další průmyslová zóna. Navíc v místě, které je obklopeno rodinnými domy, kde je krásný kus přírody, louky, rybník, potoky a hrdě vyčnívající Dubičák. Ano, toto vše má být nadobro zmařeno. Proč?

V místě má vyrůst Hlinský přivaděč s masivním kruhovým objezdem za stamiliony korun. Ano, dálnici potřebujeme a sjezdy z ní také, ale proč jich Budějovice potřebují šest, když ostatní srovnatelně velká města s fungující koncepcí dopravy mají dva až tři sjezdy?

Podíval se vůbec někdo, kam přivaděč ústí? Řešil někdo, že přivádí tranzit z dálnice do obytných čtvrtí a ústí do přetížené a již teď kapacitně absolutně nedostačující Rudolfovské třídy? Zkoušel jste někdo v poslední době odbočit doleva z Hlinské na Rudolfovskou? Pokud ano, tak víte, že to chce velkou dávku trpělivosti a nakonec i odvahy. Jinak jste odsouzeni čekat věčně na mezeru, která hlavně v ranní špičce neexistuje.

Zamyslel se někdo nad tím, kam všechna ta svedená auta, kamiony pojedou dál? Rudolfovskou k viaduktu? Vždyť budou stát v koloně až do Hlinska! Nebo postavíme ještě jednu Rudolfovskou do patra? Jinak totiž tento dopravní uzel zkolabuje.

Zdravý rozum nám dále říká, že všechna auta svedená Hlinským přivaděčem se tedy budou muset přes zácpu dostat na Okružní. Ale tam už přeci jeden hotový, čtyřproudý přivaděč je postavený, dokonce s kapacitním napojením na vnitřní okruh města, velkou kruhovou křižovatkou, obklopen stovkami hektarů průmyslové zóny…

A tak se ptáme našich zastupitelů zodpovědných za dopravu v tomto městě i paní náměstkyně Popelové: Na co potřebujeme Hlinský přivaděč? Aby svedl dopravu k rodinným domkům na Hlinské, odsud na přetíženou Rudolfovskou a dále na Okružní, kde již jeden přivaděč je?

Logicky se nabízí vysvětlení, že jediný, kdo by měl z přivaděče prospěch, jsou případní investoři, kteří by tak měli sjezd za stamiliony z našich peněz do jejich nové průmyslové zóny.

A tak věřte, že bráníme zdravý rozum, nikoliv postavení dálnice. Bráníme naše peníze, bráníme lidi, kteří v tomhle městě žijí. A to jak ty, kteří investovali v dané lokalitě do bydlení, tak i ty, kteří chtějí Českými Budějovicemi jezdit, nikoliv stát v kolonách. Za ušetřené peníze by se dala vyřešit vnitřní struktura města, okruhy, zkapacitnění místních komunikací, opravy stávajících.

Zjišťovali jsme názory odborníků a ti se shodují: projekt dálničního obchvatu Budějovic je plný chyb. Napojení na dálnici jsou příliš těsná. Pomsta politiků. Ano, i tak označují někteří experti projekt dálničního obchvatu krajského města.

Je smutným paradoxem, že město v rovině, s ideálními geomorfologickými podmínkami pro plánování struktury dopravy, má jednu z nejhorších dopravních situací v republice, a to jak uvnitř města, tak vně. Přece je logické, že hierarchie dopravy je dálnice, přivaděč, vnější okruh města, vnitřní okruh města a pak struktura.

Tato koncepce je totiž v Budějovicích rozdrobena, narušena nekoncepčními zásahy, jako jsou například rozdělování průtahů a městských okruhů nesmyslnými křižovatkami s jasně patrným vlivem developerů  a jejich zájmů (křižovatka na Dlouhé Louce pro napojení sodovkárny, plánovaná křižovatka na Husově třídě kvůli plánované výstavbě bytových domů U Kapličky, křižovatka u Sconta na Strakonické a tak dále). Okruh města Strakonická – Dlouhá Louka je dávno zničen křižovatkami, které zpomalují a kapacitně nedostačují.

Principiální dopravní řešení by mělo vznikat spoluprací architekta urbanisty a dopravního inženýra, nikoliv jen za účasti dopravního inženýra, který se soustředí na výpočty kapacit, ale co to způsobí celému městu, už neřeší.

Že je nám paní Popelovou pořád dokola předhazováno, že vše je podle schváleného územního plánu a proč situaci řešíme až nyní, když územní plán města byl schválen už před 15 lety?

Rádi bychom vzkázali paní Popelové, že jednotlivci i odborníci se snaží v této věci něco změnit po celou dobu. Jejich námitky ale padají pod stůl. A tak jsme spojili své síly a voláme po změně společně. Přichází nová generace a ta se upíná k odkazu osobností, za kterých v tomto státě věci fungovaly, a vládl zdravý selský rozum.

A tak jako občané říkáme nahlas svůj nesouhlas a vzkazujeme, že chceme vést dialog, nikoliv poslouchat váš monolog. Chceme a jasně vidíme Nové Vráto jako místo pro život. Nikoliv jako „místo na dožití.“

 

V Českých Budějovicích dne 21.5.2014 Ing. Karel Turek a Ing. Radek David, Ph.D.

Hlinská-klidné bydlení, o.s.

www.novevrato.cz

Zveřejněno též v Budějcké Drbně. Děkujeme!

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..