Záměr je v současnosti v takzvaném zjišťovacím řízení, projekt zařízení na energetické využití odpadů (ZEVO) teď představil veřejnosti investor Teplárna České Budějovice.
„Je nám jasné, že se musí řešit likvidace komunálních odpadů jiným způsobem než skládkováním. Proč ale má trpět právě naše obec, která je už zatížená dalšími okolními průmyslovým provozy nebo stavbou dálnice? Jaké z toho budeme mít výhody?“ ptá se starosta Martin Muchka.
Její výstavbu podporují skoro všichni komunální politici. Projekt teď mohou připomínkovat instituce, spolky i jednotlivci. Už na počátku je jasné, že to bude vášnivě řešené téma.
Se stavbou nesouhlasí hlavně místní obyvatelé, jimž připadá, že se stali obětí za všechny Jihočechy. Spalovna do lokality přivede popelářské vozy z celého kraje. Zbytky po spálení odpadů, zhruba třetinu původního množství, zase budou odtud auta převážet jinam.
Stavbu už jasně odmítli vrátečtí zastupitelé, někteří jednotlivci a spolky. Podporu má naopak od budějovické radnice. ZEVO má vzniknout do roku 2028 a z komunálního odpadu bude vyrábět teplo a elektřinu. Nahradí tak skládkování odpadků, které se má do roku 2030 zastavit.
Okolí je zatížené už teď
Proti spalovně s výkonem 160 tisíc tun odpadu ročně vystupuje Spolek T. G. M. z Nového Vráta, na jehož katastru má zařízení být.
Také jeho členové a místní si stěžují, že jsou budějovickými i krajskými politiky odepsaní. Léta se snaží o zlepšení životního prostředí, které kazí přilehlá průmyslová zóna.
Jako bývalá dělnická kolonie, kde působila třeba smaltovna Sfinx, dnešní Belis, plynárna, pila, panelárna a další provozy, chce Nové Vráto změnit tvář – stavět byty, rekreační parky, cyklostezky a čistit vodní nádrže.
„Budeme ohrožení kumulací negativních vlivů ze všech stran. Výpary, hlukem a světelným smogem. Hlavní silnice je už teď přetížená. Podle propočtu se má doprava navýšit o jedno nové nákladní auto přijíždějící každých osm minut,“ upozorňuje člen spolku Karel Turek, který se domnívá že tato místní část města nemá u zastupitelů města podporu.
Ti loni v listopadu schválili změnu územního plánu tak, aby ZEVO mohlo vzniknout. K projektu se už dříve pozitivně vyjádřil i hejtman Martin Kuba (ODS).
Parametry ZEVOKapacita zařízení je 160 tisíc tun odpadů ročně. Zařízení vyrobí 60 tisíc MWh elektřiny za rok. Párou bude vytápět okolní budovy. Odpad se sem bude svážet ze všech míst Jihočeského kraje, ale pouze v pracovní dny. Po roce 2030 zařízení zcela nahradí uhelné kotle v teplárně v českobudějovické Novohradské ulici. Výkonem patří ZEVO Vráto mezi středně velká zařízení. Odborníci varují před nedostatkem paliva v blízké budoucnosti, který způsobí větší recyklování. |
„Musíme přispět k ukončení skládkování. Vyplatí se to nám i budoucím generacím,“ prohlásil. Nesouhlas se stavbou už poslali do řízení EIA zastupitelé Vráta.
Mimo jiné namítají, že v projektu není zohledněná kumulace vlivů s dalšími okolními průmyslovými provozy a není zde ani stanovená trasa budoucí dopravní obslužnosti, když jen vytíženou silnicí v Rudolfovské třídě projede denně až 14 tisíc aut.
Podle starosty Muchky je také jasné, že zákaz skládkování likvidaci komunálního odpadu zdraží. Obec nyní vyjdou odvozy na skládku do nedalekého Lišova ročně na 400 tisíc korun a s přibývajícími obyvateli a zdražováním to bude brzy jednou tolik.
„Bohužel jsem se nikde nedočetl, jaký bude mít ZEVO pro nás ekonomický přínos,“ namítá.
Podle ředitele Teplárny České Budějovice Václava Krále jsou liché především obavy, že spalovna zatíží dopravu v Rudolfovské třídě. Přístup k zařízení se plánuje z druhé strany, tedy od bývalé slévárny a po Okružní.
„Vše je naplánované podle nové infrastruktury v letech 2028, kdy bude fungovat nejenom dálnice, ale i severní spojka, a doprava se tím zklidní. Výhodou je také stávající vlečka a skutečnost, že využijeme brownfieldu bez nároku na další zabírání zemědělské půdy,“ ujišťuje Král.
Technologie spalování bude patřit podle něj k nejmodernějším s minimem emisí vypouštěných současným, 160 metrů vysokým komínem.
Dopravní obsluha má fungovat jenom v denní dobu. ZEVO bude zásobovat okolí elektrickým proudem a teplem.
Za portfolium dceřiné firmy, jež vznikla účelově kvůli spalovně, považuje například plány zřídit v místě nabíjecí stanice elektromobilů, upravit okolí nebo postavit společenský dům pro místní.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.