Rudolfovské listy 1-2/2025: Je logické, aby se v Českobudějovické pánvi spaloval odpad z celé České republiky?

Krajský úřad Jihočeského kraje, odbor životního prostředí, zemědělství a lesnictví jako příslušný správní úřad vydal dne 20.12. 2024 rozhodnutí o vydání změny integrovaného povolení na provozování spalovny odpadu ZEVO Vráto. Integrované povolení je povolení, které stanovuje závazné podmínky provozu zařízení s ohledem na ochranu životního prostředí jako celku. Tyto podmínky se týkají všech relevantních složek životního prostředí (např. vody, půdy, ovzduší nebo živých organismů), na které může mít provoz zařízení negativní dopad.

Z důvodu nesouhlasu se zdůvodněním vydaným krajským úřadem využil rudolfovský spolek Náš domov, Spolek T.G.M. novevrato.cz a Arnika možnosti se odvolat ve lhůtě 15 dní k Ministerstvu životního prostředí. ZEVO Vráto (vzdálenost do Rudolfova 2,7 km, vzdálenost do Hlinska 1,4 km) má bezprostřední vliv na životní prostředí, kvalitu ovzduší a veřejné zdraví obyvatel Rudolfova a okolních obcí. Za spolek Náš domov jsme uplatnili zejména tyto nesouhlasné připomínky:

Naddimenzovaná kapacita spalovny

Podle platné legislativy (zákon č. 541/2020 Sb.) a predikce produkce odpadů bude podle Ministerstva životního prostředí v roce 2035 možné spálit 25 % směsného komunálního odpadu (dále SKO), což znamená, že v kraji bude ke spálení cca 115,7 tisíc tun SKO/rok. Proti tomu suma kapacit připravovaných spaloven v Jihočeském kraji je cca 290 tisíc tun SKO:

  • ZEVO Vráto 160 tisíc tun/rok odpadu (zejména SKO) – kladné posouzení EIA
  • C-Energy Planá 80 tisíc tun/rok odpadu (zejména SKO) – kladné posouzení EIA
  • ZEVO Písek 50 tisíc tun/rok odpadu (zejména SKO) – kladné posouzení EIA

Dosud nebyla zohledněnakapacita odpadů a vyhodnocení jeho dostupnosti v rámci kraje. Plánovaná kapacita ZEVO Vráto je naddimenzovaná a vytváří budoucí závislost na tvorbě a dovozu odpadu do Jihočeského kraje, aby mohla drahá zařízení generovat zisk či vůbec umořit své náklady. Dle studií 64 % zisku je tvořeno spalováním odpadu. Pochopitelně čím více odpadu, tím větší zisk. Naddimenzování ZEVO Vráto tak bude generovat ekonomický zisk Teplárny České Budějovice a s tím souvisí, ale i negativní vliv kvalitu na životní prostředí a veřejné zdraví, zejména díky emisím do ovzduší.

Navýšení znečištění ovzduší bude souviset také s nárůstem automobilové dopravy, výfukovými plyny a mikročásticemi z obrusu pneumatik. Nárůst dopravy při zavážení ZEVO Vráto odpadem a při odvozu nespalitelných částic na skládky bude zatěžovat nejen okolí, ale značnou část českobudějovické pánve, nejen v době inverzního počasí.

Otázka vytříděnosti odpadu

Z dat Ministerstva životního prostředí vyplývá, že v tzv. tříděném odpadu se nachází ještě kolem 42 % odpadu, který může být recyklován. Ze zpracované fyzické analýzy SKO, kterou si nechalo město Rudolfov zhotovit v červnu 2021 vyplynulo, že 68,7 % odpadu mohlo být ještě vytříděno. Z toho vyplývá, že SKO po vytřídění bude ještě méně a spalovna je o to více naddimenzovaná. 

Požadujeme, aby veškerý SKO byl zbaven recyklovatelných složek a žádáme o doplnění neznáme účinnosti třídění jednotlivých subjektů, na které se vyjádření krajského úřadu odvolává. Požadujeme doplnění, zda odpad od vlastníků půjde primárně do třídících subjektů a následně až po vytřídění do ZEVO Vráto.

Nesouhlasíme s tím, že je prokazatelná účinnost třídění odpadů na tzv. zbytkový komunální odpad (po vytřídění materiálově využitelných složek, nebezpečných složek a biologického odpadu) jen na základě předložení prohlášení původce odpadu. Tím není zajištěno, že se do ZEVO Vráto dostane jen odpad určený ke spálení. Hrozí tak, že PŮVODCE ODPADU MŮŽE TENTO ODPAD KLAMNĚ HODNOTIT JAKO KE SPÁLENÍ A CHYBÍ, JAK BUDE ZAJIŠTĚNO, ABY TO NEBYLO MOŽNÉ. Požadujeme nastavení konkrétních kroků tak, aby bylo zabráněno spalování odpadu, který může být v budoucnu materiálově využit.

Dále navrhujeme, aby byla vybudována municipální odpadová infrastruktura po vzoru Olomouckého kraje, v jejímž čele bude moderní optická robotická dotřiďovací linka, která umožní co nejvíce odpadu nasměrovat do materiálové recyklace. Zisky z recyklace ze 100 % zůstanou akcionářům, kteří jsou zastoupeni městy, obcemi a krajem. Díky tomuto přístupu mají pod kontrolou financování, další rozvoj, odpadové hospodářství uznali jako zásadní a za strategickou surovinu, nad kterou mají kontrolu.

Nechceme v Českobudějovické pánvi odpad z celé České republiky

Místo, aby se kraj snažil nedovážet žádný odpad, tak počítá se svozem odpadu primárně z Jihočeského kraje a také z přilehlých oblastí (Pelhřimovsko, Benešovsko, Příbramsko, Vlašimsko,..). S dovozem odpadu do Jihočeského kraje z jiných krajů (nikoliv ze zahraničí) souhlasili i Česká inspekce životního prostředí a Krajská hygienická stanice. My ale nechceme, aby se náš kraj stal „krajem dovážených odpadů“.  Nesouhlasíme s podmínkou, kde jako případný potřebný doplněk pro plné využití kapacity ZEVO budou zpracovávány i odpady prokazatelně vznikající na území ostatních krajů České republiky. Tím je narušen princip udržitelného provozu v souladu s hierarchií nakládání s odpady a se zatížením životního prostředí transportem odpadu, ale i jeho zbytkových toxických vedlejších produktů.

Měřící referenční stanice na Hlincové Hoře

Chválíme zřízení měřící referenční stanice na Hlincové Hoře, kde bude monitoring imisního příspěvku se ZEVO Vráto. Požadujeme však nad rámec legislativy, aby monitoring imisního a emisního příspěvku byl měřen kontinuálně nebo častěji než je legislativní minimum. Považujeme to za důležité pro vyloučení možnosti zdravotních rizik spojený s provozem (kancerogenita, plicní onemocnění aj.).

Nesouhlasíme však s vypořádáním připomínky, že provádění imisního monitoringu je plně v kompetenci MŽP (viz § 5 zákona o ochraně ovzduší) a k jeho zajištění využívá služeb ČHMÚ a pracovišť Zdravotního ústavu. Krajský úřad by se neměl spokojit s legislativním minimem, tedy pouze 2 x ročně za ideálních podmínek. Předpokládáme, že emisní a imisní monitoring by měl být nad rámec legislativy a měřen kontinuálně nebo častěji. Pokud je toto možné nad rámec legislativy, tak není důvod se tomu vyhýbat. Zákon nic takového nezakazuje.

Imisní vliv na údolí Rudolfovského potoka a jeho okolí

Požadovali jsme rozšíření sítě měřících referenčních stanic imisního příspěvku ZEVO Vráto o Rudolfov v předpokládané výšce komína, Hlinska a oblasti Děkanského lesa z důvodu aktuálně vysoké kvality ovzduší. K ničemu takovému nedošlo a nadále to požadujeme. V souvislosti s monitoringem jsme měli stejný požadavek jako u měřící referenční stanice na Hlincové Hoře. Je škoda že nic takového nepožadovalo např. naše město Rudolfov. Imisní měření bude prováděno v lokalitách České Budějovice – Třešňová, Hosín – letiště a Hlincova Hora.

Odmítáme zhoršenou kvalitu ovzduší a s tím souvisí i obava, že imise v tomto terénním reliéfu se budou hromadit a nejen tato lokalita se bude nedostatečně odvětrávat. Krajským úřadem bylo sděleno, že lze očekávat vliv příspěvku uvažovaného zdroje na mírně nižší úrovni, než je teoreticky vypočítáno. Vzhledem k tomu, že to u mnohých znečišťujících látek neplatí a některé nemají ani prahovou koncentraci, tak požadujeme vyspecifikovat druh znečišťujících látek, které budou snížené/zvýšené. V Rozptylové studii ZEVO Vráto bylo na Hlincové Hoře u několika ukazatelů vypočteného imisního příspěvku samotného ZEVO Vráto dosaženo nejvyšších hodnot ze všech referenčních bodů (např. Oxid siřičitý SO2, Suspendované částice PM10, Amoniak NH3, Chlorovodík HCl – pro některé není stanoven imisní limit dle legislativy ČR pro maximální 1hodinovou koncentraci).

Nakládání s popílkem a struskou

Požadovali jsme vysvětlení, jak bude nakládáno s popílkem a struskou, které vzniknou jako vedlejší toxické produkty spalování, a to z pohledu místa skládkování a způsobu transportu. Popílku a strusky by mělo být cca 52 tisíc tun/ročně (město České Budějovice vyprodukuje cca 42 tisíc tun SKO za rok) při plánované kapacitě 160 tisíc tun SKO/rok.

Krajským úřadem byla provozovateli stanovena povinnost předložení smluv s oprávněnými osobami k využití nebo odstranění jednotlivých vystupujících odpadů, včetně prověření dostatečných kapacit koncových zařízení přijímaných vystupujících odpadů.

Informace o ukládání strusky a popílku by měly být známé už nyní a je zarážející, že Jihočeský kraj ani Teplárnu České Budějovice nezajímá, kam se bude vozit toxická struska a popílek. Zejména, když celý projekt ZEVO Vráto je veřejnosti prezentován jako “zelené srdce města České Budějovice”. Nechceme nikde prohlubovat ekologické zátěže a zákon nezakazuje zveřejnění lokality, kam bude struska a popílek odvážen a požadujeme to. Vzhledem k tomu, že je plánován odvoz vedlejších toxických produktů spalování odpadů po silnici, tak žádáme o upřesnění podmínek odvozu strusky a popílku ve smyslu odvozové trasy a prioritní možnosti odvozu po železnici.

Spolek Náš domov uplatnil ještě řadu připomínek ohledně veřejného zdraví (překračování limitů kancerogenního benzoapyrenu v lokalitách v blízkosti významných dopravních komunikací, chybí vyhodnocení vlivu emisních zdrojů na imisní situaci pro toxické látky obsahující brom). Pokud se s těmito dalšími připomínkami chcete seznámit, napište nám na adresu jardavalda(zavináč)seznam.cz.

V odvolání jsme poukázali i na to, že předseda představenstva Teplárny České Budějovice a Správní rady ZEVO Vráto je zároveň poslancem za koaliční politickou stranu a členem Výboru pro životní prostředí Parlamentu ČR, v čemž spatřujeme střet zájmů. Důvodem je, že jako předseda představenstva a správní rady firem ZEVO Vráto a Teplárny České Budějovice, z jejichž provozu budou vznikat toxické odpadní produkty pro zdraví obyvatel a životní prostředí – struska a popílek, má přístup k ovlivňování legislativy na ochranu životního prostředí.  Tzn. mj. zákonné limity pro vypouštění škodlivin do ovzduší, půdy a vody, ale i dalším využití odpadních produktů ze spalování odpadů jako např. stavebního materiálu.

Přes to všechno již Státní fond životního prostředí (SFŽP) přidělil z Modernizačního fondu na výstavbu ZEVO Vráto v Českých Budějovicích dotaci 3,6 mld. Kč. Odhady nákladů na výstavbu ZEVO Vráto se z původních odhadů 2,8 mld vyšplhaly přes 3,6 mld. v době EIA procesu na hodnoty kolem 7,6 mld. Kč.

Za spolek Náš domov MUDr. Jaroslav Valevský a zastupitel Rudolfova, Mgr. Karel Zelený, Ing. Eliška Štěpánova a Ing. Zdeňka Sobíšková

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..