JčTEĎ 30.7.2024: Spolky T.G.M. a Náš domov k opravě Rudolfovské: Pro auta dobrý. Pro cyklisty a chodce to ale není řešení

Foto: JčTEĎ

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Pro auta dobrý, moc děkujeme. Pro cyklisty a chodce to ale není řešení. Tak hodnotí dosavadní průběh letních oprav Rudolfovské třídy v Českých Budějovicích představitelé Spolků T.G.M. novevrato.cz ze stejnojmenné části krajského města a rudolfovský Náš domov, jehož členy jsou i někteří zastupitelé města Rudolfova.

Spolky poukazují zejména na to, že během úprav Rudolfovské třídy nebyly zohledněny jejich požadavky, které před zahájením prací formulovaly. Konkrétně doplnění chybějících přechodů pro chodce, vyznačení cyklopruhů na vozovce či rekonstrukce chodníků podél této vytížené komunikace. Odůvodňují to snahou o zvýšení bezpečnosti.

Protiargumentem Jihočeského kraje a města České Budějovice, kteří se na současných úpravách společně podílejí, je, že plánovaná rekonstrukce měla řešit pouze obnovu svrchní vrstvy vozovky. Na její kvalitu si řidiči už delší dobu stěžovali. Spolky se s tím ale nechtějí smířit a o prosazování svých cílů hodlají usilovat dál. Kraj i město slibují, že se tím budou následně zabývat.

Cyklisté a pěší by ulehčili Budějovicím od aut. Nesmí se ale bát

„Jedná se bohužel o polovičaté řešení, které cyklistům ani chodcům z Nového Vráta neusnadňuje a nedělá bezpečnou cestu do centra Budějovic i zpět. Usilovali jsme proto, a i nadále budeme usilovat, například o zřízení přechodu pro chodce k autobusové zastávce na Rudolfovské třídě v blízkosti jejího křížení s Hlinskou ulicí, o zřízení přechodu přes Hlinskou ulici ve směru od čerpací stanice MOL, vybudování chodníku kolem téže stanice, rekonstrukci chodníku, či cesty, která ke stanici pro pěší vede, snížení rychlosti před čerpací stanicí pro auta, která sem často bezohledně a bez ohledu na výskyt chodců a možný střet s nimi vjíždějí, doplnění chodníku mezi Hlinskou a Okružní ulicí a samozřejmě cyklopruhů podél obou stran Rudolfovské. Prostor pro ně tu určitě aspoň z našeho pohledu je,“ popsala  situaci na místě předsedkyně Spolku T.G.M.novevrato.cz Eva Semančíková, obyvatelka Nového Vráta.

„Pořád se mluví o tom, jak je centrum Budějovic přetížené auty. Přitom docházková vzdálenost pro chodce a dojezdová pro cyklisty je od nás poměrně krátká. Musí jim k tomu ale někdo vytvořit adekvátní podmínky bez obav o své zdraví,“ zdůraznila Semančíková, která na kole do Budějovic denně dojíždí. Členka téhož spolku Tereza Machová z Nového Vráta upozornila i na alternativní možnost, která by se pro cyklisty cestou z Nového Vráta do Budějovic mohla rýsovat. „Mohli by jezdit například kolem Vráteckého potoka. Toto spojení bude ale určitě delší, než po Rudolfovské, a vybudování této cesty bude i náročnější na přípravu, protože by musela být promítnuta do územního plánu,“ nastínila Machová s tím, že kraj i město by se mohlo i touto alternativou zabývat.

Cestou z nádraží chybějí kryté zastávky, kam by se dalo schovat

S názory Spolku T.G.M. novevrato.cz je prakticky za jedno i předseda Spolku Náš domov a zastupitel Rudolfova Jaroslav Valevský (Společně pro Rudolfov). To, že tvrzení o potřebě zvýšení bezpečnosti při jízdě po Rudolfovské třídě pro cyklisty nejsou jen plané řeči, navíc doložil tím, že on sám už z domova na kole do zaměstnání v českobudějovické nemocnici přestal z obavy o své zdraví jezdit. Kolo vyměnil za auto nebo skútr.

„Oběma spolkům jde o stejnou dobrou věc, na které spolupracujeme. Také z Rudolfova nevede do centra Budějovic kvůli absenci cyklopruhů a místy i chodníků žádná přímá a bezpečná cesta pro cyklisty i chodce. Proto jsme se začali o rekonstrukci Rudolfovské zajímat. Bohužel jsme zjistili, že s žádnými bezpečnostními prvky pro ně tento projekt nepočítá. Je to škoda, protože cyklisté ani chodci nemají žádnou motivaci se do zahlceného centra města takto přepravovat a musí volit jiné alternativy. A já se jim nedivím. Proto mě mrzí, že kraj ani město na to nemyslely dopředu a soustředily se pouze na úpravu povrchu silnice. Což na druhou stranu s ohledem na zkvalitnění automobilové dopravy samozřejmě kvitujeme s povděkem,“ sdělil Valevský.

Některé další připomínky v souvislosti s opravou Rudolfovské třídy má z pohledu cyklistů a pěších také jeho kolegyně ze spolku i zastupitelstva Jana Pinlová (POSPOLU 2022). „Třeba ostrůvky pro chodce jsou pro pěší super. Když tudy ale projíždíme jako cyklisti, tak se musíme spoléhat na ohleduplnost řidičů, která ovšem není z jejich strany samozřejmostí. A na cirka třech kilometrech při cestě od nás z Rudolfova k českobudějovickým Sadům je ostrůvků zhruba osm. I to by se mělo při rekonstrukcích silnic zohledňovat a dopravní inženýři by i tady na cyklisty měli myslet. Zároveň, když jdu třeba pěšky z budějovického nádraží do Rudolfova, je ošklivé počasí a nechci čekat na autobus, tak mi na jeho zastávkách v tomto směru chybějí kryté zastávky, kam bych se mohla schovat,“ upřesnila Pinlová na místě, kde cyklisté míjejí jeden z ostrůvků u čerpací stanice KM-PRONA mezi Českými Budějovicemi a Rudolfovem.

Požadavky vznesly spolky v březnu, reakce města a kraje v dubnu

O plánované opravě Rudolfovské třídy se spolky T.G.M. novevrato.cz a Náš domov dozvěděly zhruba v polovině března letošního roku. V reakci na to sepsaly své připomínky a na Jihočeský kraj i město České Budějovice je společně adresovaly 25. března. Odpověď od města přišla 4. dubna. Vedoucí odboru správy veřejných statků Tomáš Kubeš jim sdělil, že oprava ulice Rudolfovská řeší pouze opravu obrusné vrstvy při zachování stávajícího profilu komunikace. Další změny na komunikaci, včetně změn dopravního značení, nejsou předmětem opravy.

Reakci kraje obdržely spolky 26. dubna. Vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Andrea Tetourová v ní napsala, že k uplatněným požadavkům, které mají dopad do uličního profilu Rudolfovské třídy, je nutné zadat projektovou dokumentaci, jejíž vyhotovení trvá zpravidla nejméně 12 měsíců a pro navrhované komplexní úpravy je nutné získat stavební povolení. V tomto roce bude provedena pouze prostá oprava tak, aby měla co nejmenší vliv na organizaci dopravy na území města a trvala co nejkratší dobu. „Souhlasíme s tím, že si Rudolfovská třída zasluhuje pozornost, a proto pro úsek v majetku Jihočeského kraje, od křižovatky Rudolfovské s Hlinskou po křižovatku Rudolfovské s Okružní ulicí zadáme projektovou dokumentaci řešící úplnou rekonstrukci a úpravu uličního profilu. Projektová dokumentace bude také zahrnovat rekonstrukci sítí, dále se chceme věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů a ulici rekonstruovat do standardů odpovídajícím požadavkům a trendům současné doby. Dokončení projektu předpokládáme v příštím roce,“ dokreslila Tetourová ve své zprávě.

Kraj se drží svého vyjádření. Město by rádo dělalo cyklostezku

Na dotaz Jč TEĎ, jak kraj a město v této kauze ohledně rekonstrukce Rudolfovské třídy postoupily, se kraj drží svého původního prohlášení. „Na záměru kraje se nic nemění. Aktuálně připravujeme ve spolupráci s Českými Budějovicemi zadání projektové dokumentace,“ potvrdila tisková mluvčí kraje Hana Brožková. A odpověď z města přišla následující. „V rámci současné akce není možné realizovat požadované, tedy přechod, chodník, cyklopruhy a další, protože to jsou samostatné investiční akce. A ani nelze nijak měnit stávající rozsah stavby. Nyní se odstraňují vady v povrchu vozovky ulice Rudolfovská. Výměna obrusné vrstvy je technologická věc mezi obrubami, nikam jinam nezasahuje, klade se nový povrch a vrací původní značení. Proto to nemá stavební povolení, jde o opravu. Co se týká požadavku ohledně přechodu Hlinské a chodníku podél čerpací stanice MOL, tak město už nechalo zpracovat studii, která se předmětnou lokalitou zabývá, konkrétně se jedná o křižovatku Rudolfovská a Hlinská. Rozsah plánovaných úprav křižovatky zasahuje do cizích pozemků, a tak předmětná studie bude sloužit jako podklad pro jednání s vlastníky dotčených pozemků při majetkových vypořádáních. Pokud se jedná o cyklistické propojení směrem východ, nemá Rudolfovská šířkové parametry na vložení obousměrného cyklopruhu a je potřeba hledat trasu mimo tuto rušnou třídu. Město se intenzivně zabývá myšlenkou cyklistického napojení obcí Vráto a Rudolfov. Cyklostezku udělat chce, ale zvažuje několik variant,“ upřesnila tisková mluvčí českobudějovického magistrátu Jitka Brůha Welzlová.

V uplynulých třech letech tu policisté vyšetřovali 113 nehod

Předsedkyně Spolku T.G.M.novevrato.cz Semančíková nicméně připomíná, že kraj i město byly na problematiku spojenou s Rudolfovskou třídou upozorněny už dříve. „Podobné podněty jsme vznášeli už v roce 2014, 2017 i 2021. Kdyby je tyto instituce zohlednily, mohly být projekty už dávno hotové a dnes v roce 2024 neřešíme pouze povrchovou úpravu vozovky, ale celý profil ulice. Proto chceme s krajem i magistrátem na toto téma i nadále aktivně komunikovat jako partneři,“ naznačila Semančíková. „Aktivně se o další vývoj budeme zajímat i my,“ uzavřel předseda Spolku Náš Domov Valevský.

Opravy povrchu Rudolfovské třídy pro letošní rok v Českých Budějovicích, rozdělené do několika etap, odstartovaly 28. června a skončit mají do 11. srpna. Město spravuje její část od Sadů po odbočku do Hlinské ulice. V gesci kraje jsou pak její úpravy v úseku mezi Hlinskou a Okružní ulicí. Podle mluvčího jihočeských policistů Milana Bajcury v uplynulých třech letech na této komunikaci mezi křižovatkou Rudolfovská třída – Na Sadech v Českých Budějovicích až k městu Rudolfov vyšetřovali policisté 113 dopravních nehod.

Zdroj: https://www.jcted.cz/83631-spolky-t-g-m-a-nas-domov-k-oprave-rudolfovske-pro-auta-dobry-pro-cyklisty-a-chodce-to-ale-neni-reseni/

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..